JUDr. JANA KOPÁČKOVÁ

Pravidla pro kompenzaci zrušených zájezdů

Stav ke dni 14. 04. 2020

Podle zákona o opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru na cestovní ruch (schváleno Poslaneckou sněmovnou)

 Účel opatření:garance návratnosti finančních prostředků zákazníkům při zrušení zájezduochrana cestovních kanceláří před bankrotem z důvodu neschopnosti k hromadné výplatě finančních prostředků v souvislosti se zrušením zájezdů
1Podstata opatření ke zmírnění dopadů pandemie na cestovní ruchodklad vrácení plateb zákazníkům cestovních kanceláří za zájezd v souvislosti s odstoupením od smlouvy o zájezdu → tzv. ochranná dobaplatí pro zrušení zájezdu zákazníkem i pro zrušení zájezdu cestovní kanceláří
2Dotčené zájezdy:zájezdy s termínem zahájení od 20. 02. 2020 do 31. 08. 2020
3Ochranná doba:doba, o kterou se odkládá vrácení plateb uhrazených zákazníkem za zrušený zájezdpokud chce cestovní kancelář využít ochrannou dobu: ↓ oznámí to písemně zákazníkovi + vystaví zákazníkovi poukaz na náhradní zájezd v hodnotě uhrazených plateb
4Trvání ochranné doby:standardní trvání: □ do 31. 08. 2021 zkrácené trvání: □ 14 dnů od doručení odmítnutí poukazu ← pouze pro osoby s oprávněním odmítnout poukaz (viz níže řádek 5)
5Osoby oprávněné odmítnout poukaz:osoby s průkazem osob se zdravotním postiženímosoby vedené v evidenci úřadu prácetěhotné osobyosoby čerpající mateřskou dovolenouosoby čerpající rodičovskou dovolenouosoby starší 65 letosamělý rodič pečující o nezaopatřené dítězaměstnanec, který po dobu aspoň 30 dnů nekonal práci pro překážky v práci na straně zaměstnavateleškoly a školská zařízení POZOR! Splnění výše uvedených předpokladů pro odmítnutí poukazu se posuzuje ke dni doručení oznámení cestovní kanceláře o tom, že využívá ochrannou dobu a nabízí náhradní poukaz.
6Odmítnutí poukazu osobami podle řádku 5 výše:nutné zaslat cestovní kanceláři oznámení o odmítnutí poukazunutné vrátit vydaný poukaz na náhradní zájezd
7Náhradní poukazodpovídá hodnotou výši již uhrazených platebplatí do konce ochranné doby (viz výše řádek 4)musí jít o zájezd stejné či vyšší jakosti než byl původní zájezdzájezd stejné jakosti → nelze požadovat žádný doplatek zájezd vyšší jakosti → lze požadovat doplatek pouze, pokud byl současně nabídnut i zájezd stejné jakosti a zákazník této nabídky nevyužil
8Vypořádání peněz:zákazník využije nabídku na náhradní poukaz → platba se tím považuje  za vyrovnanouzákazník nevyužije nabídku na náhradní poukaz → povinnost vrátit všechny uhrazené prostředky do 14 dnů od skončení ochranné doby
Komentáře